mandag 12. oktober 2009

Myk klassiker

Jeg skrev tidligere om en stram lampe-klassiker som jeg mener godt kan fungere som et moderne innslag i en mykere stil, og lovte å komme tilbake til min andre favoritt, som heller fungerer som det motsatte. Ja, du hadde rett, Huset på planen: Min yndlingslampe nr. to er Bestlite. :)


BL9

Bestlites historie går tilbake til 1930, designet og satt i produksjon av engelske Robert Dudley Best.
Under andre verdenskrig ble Bestlite lampen et nasjonalt klenodie, da Winston Churchill hadde en Bestlite BL1 stående på skrivebordet sitt i tilfluktsbunkeren under Whitehall.



Det er lampens enkle og elegante design som nok har gjort Bestlite til en tidløs klassiker. Også er den utrolig funksjonell. Den er forresten utstilt på Design Museum i London.


BL2

Form og funksjonaliteten står høyt i kurs hos Åpent hus. Og det er nok det som gjør at den "går hjem" hos meg. Lyskilden fungerer perfekt som punktbelysning.



Jeg har foreløpig ei på bordet ved godstolene (som du ser en snurt av her), og ei anna på laptophylla mi (som fortsatt er for rotete til å bli avbilda!!). Begge steder gir den behagelig og godt lys, samtidig som den gir stemning til rommet. 



Hadde jeg vært litt mer råflott og manglet ting å bruke penger på ellers, hadde jeg vel unt meg et par til nattbordene på soverommet også ..
Bestlite-serien består både av takpendler, bordlamper, stålamper og vegghengt versjon. Stålampeutgavene er også fine. Kunne godt tenke meg ei slik ei, i svart, til stua.



Pendellampene finnes både i stor og liten versjon. (XL er ganske nylansert, og følger sådan lampetrenden fra mange andre lampeleverandører for tida, som lager mega-versjoner av kjente design) 



Taklampene må jeg ærlig innrømme ikke er mine favoritter. Der er det for mange andre som er finere. :)


Hvem sier at ikke lamper kan være kunst?
Bestlite på utstilling.



Takk, Robert! :)

I neste blogg
tenkte jeg å driste meg til å vise litt mer her hjemmefra - fra bad/toalett nr. 2. Kan jo "friste" med et før- bilde....! :) Noen som vil tippe på stilepoke og århundre dette er fra...?! :) Kræsjer kanskje litt med den nydelige designen i innlegget over....?

(lovely...?)

2 kommentarer:

  1. Hehe, snakker vi om sent sytti, tidlig åtti-tall?

    Juhu, jeg hadde rett! Og vi har praktisert det akkurat slik - AJ her hjemme i det gamle og snirklede huset, Bestlite på hytta hvor det er helt stramt. Jeg bestilte forresten akkurat en AJ stålampe, som jeg skal ha i tv-rommet (blir nok blogginnlegg) og vi skal nok ha en Bestlite stålampe til på hytta -siden vi trenger flere lyskilder og jeg liker så godt punktbelysning. (Der har vi ikke noe fastmontert, bortsett fra Flos minigloball på vegg og Bestlite på vegg.)

    SvarSlett
  2. flotte bilder , jeg har ingen design blogg men stort hus i en hage hvor retro tapeten lever og caffe latte veggene snart tar kverken på meg.
    Så jeg duver rundt og ser om noen har tips, og det hender en finner blogger som fenger litt mer.
    Så jeg la meg som følger , en mister fort oversikten , dette er beste måte finne folk igjen
    Ha en fornydelig dag.
    F,

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...