torsdag 9. juni 2011

Gjesteblogger: Kaspara


Hei! I dag har jeg fått gleden av å være gjesteblogger her på bloggen Åpent Hus.
I bloggverden heter jeg Kaspara og har bloggen Kasparas Regnbue. Kaspara er navnet til min farmor som døde for mange år siden. Hun elsket å sitte ved en durende symaskin til ut i de små timer. Regnbue kommer av at jeg elsker å leke med farger og mønstrer.

Jeg bor i et hus fra 1930 som jeg forelsket meg hals over hode i for snart 11 år siden. Jeg ble betatt av den vakre hagen med den romslige utestua, de gamle svarte ovnene inne, de doble dørene mellom stuene, gipsrosetter, svingtrappen opp til annen etasje og de luftige gode soverommene med full høyde. Under visningen av huset gikk jeg og nappet svigerfar i ermet gang på gang og mumlet; jeg får ikke puste!  Dette var ikke negativt men snarere tvert om; jeg var stormforelsket og helt tummelumsk. Her var huset jeg hadde drømt om!

I dag skal jeg ta dere med en tur både i hagen og inne i huset jeg er så glad i.




Utestuen på 40 kvadratmeter er faktisk i bruk året rundt. Her hygges det ut i de små nattetimer sommerstid og på vinteren fyres det i peisen og hentes ut boller og kakao på dagtid til gutta og kompisene deres.




Velkommen inn! Her bor foruten meg selv som heter Inger Lill ; mannen min Eirik og Gutta Boys som jeg gjerne kaller dem på bloggen. Gutta Boys er August snart 10 år og Ludvig snart 9 år. Jeg håper du kjenner duften av nystekte olivenboller eller saftig ostebrød med purre og karve i. Disse tingene bakes nemlig veldig ofte her i huset.








Jeg har alltid vært glad i interiør og opptatt av farger. Som 11-åring malte jeg mine søte foreldres respatex-kjøkken sjokoladebrunt uten deres viten og vilje!! Dette var på 70-tallet og jeg synes stilen hjemme var for gammelmodig Jeg lengtet så intenst etter å omgi meg med 70-tallets fargeskala. Da foreldrene mine kom hjem og oppdaget at kjøkkenet var blitt brunt, ble de nok en smule overrasket og bestyrtet men ikke sinte. "Ja, ja... da har vi brunt kjøkken da..."

I dag gir 70-talls dynetrekk med sine glade frodige blomster meg rungende hjertebank!
Ellers er loppemarkeder  det største adrenalin-kick jeg kan tenke meg. De fleste av møblene i huset vårt er handlet på loppemarkeder og i bruktbutikker for en slikk og ingenting. Min filosofi er at man kan skape et personlig og levende hjem for veldig små penger.

Veldig morsomt  og høyst overraskende og overveldende er det da at Kasparas Regnbue er blant de nominerte til "Årets trendblogg 2011" og "Årets interiørblogg 2011".  På Nib-siden kan du sjekke ut de andre bloggene også. Kanskje vil du gi en av oss din stemme?




Jeg har jobbet som lærer i barneskolen i 18 år og elsker gamle skole-klenodier. Nå for tiden tar jeg vikariater i skolen, men jobber ikke fast der lengre. Det gjør at jeg tidvis har tid til å sitte ved symaskinen her hjemme og lage ting til min lille nettbutikk samtidig som jeg har god tid for min gamle mamma på 89 og Gutta Boys.



Her er mitt kjære syrom som jeg elsker å tilbringe tid i. Når jeg sitter midt i en haug av glade sengetøy fra 70-tallet og gamle broderte duker handlet på loppemarkeder er jeg svært opprømt og det kribler i skapernerven. Man kan sy en hel del ting med små sy-kunnskaper. Tingene jeg syr er ikke avanserte men GLADE!


Jeg elsker å gå i kjoler og ofte er det hjemmesydde kjoler enkelt satt sammen av T-skjorter/topper og gammelt sengetøy som underdel.











I min lille nettbutikk selger jeg fargerike retroposer, sommernett, gøye retroskjerf, små rufsehjerter, mindre lappetepper, eggevarmere, metervis av tapet fra 70-tallet, stoffpakker med retrostoff til hundrelappen og en og annen bruktting; kanskje en gull-vintagekjole hadde gjort susen?

Det har vært riktig morsomt å være gjesteblogger og plukke ut bilder som jeg synes representerer den stilen jeg står for. Så gjenstår det bare å ønske deg en frydefull og boblende sommer! Kanskje sees vi på Glansdagen? 

Klem fra Kaspara

Tusen takk til Inger Lill/Kaspara for et kjempefint innlegg. Håper Åpent hus-leserne likte variasjonen med gjesteblogging. Vil dere ha mer av det? Kanskje noen av dere oppdaga en ny blogg? Jeg kan anbefale en tur inn der. Legg gjerne igjen en hilsen også til Inger Lill under her. Det blir hun sikkert glad for!

Translation:
There is a guest blogger at Open house today. Meet the lovely lady Inger Lill, behind the blogg Kasparas regnbue. Here she shows her home, and some of the stuff she sews. If you like it, go check out her lovely blog.
Do you like the idea of guestbloggers here? Want more of it?

I'm sure Inger Lill would appreceiate it if you would leave a comment under here.
Tomorrow I'm back with more new stuff from me.
Have a great one. Best wishes, Open house.

I morgen er jeg tilbake 
ny sofaklassiker?

4 kommentarer:

  1. her var det livlig
    gøy å se, selv om jeg ikke ville hatt det sånn hjemme selv.

    SvarSlett
  2. den oransje stolen i gangen var knall!
    for en herlig farge.
    Hilsen Lise

    SvarSlett
  3. Kaspara har et nydelig hjem! Så gjennomført og flott!

    Jeg har ikkev vært på pc'en så mye i det siste, men jeg fikk Kopcup vasen her en dag. Travelt her i for tiden. Vasen var så kul. Tusen hjertelig takk. Kommer et innlegg i kveld om den ;)

    SvarSlett
  4. Herlig, sprudlende, fargerik og kreativ gjesteblogger. Mer av det! Hadde vært kjempegøy om du klarte finne en del gjestebloggere med vidt forskjellige stiler. :)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...