onsdag 3. august 2011

Hvite netter



Noen som har det sånn som meg, at der er perioder det er utrolig vanskelig å sovne om kvelden?
Det er kjipt. Og har det først går trått å falle i søvn en kveld, kan det fort ”balle på seg” og bli et dårlig mønster. Og virkelige søvnproblemer. Der har jeg vært før.

Og sånn ser det ut til å bli nå for tida også. Jeg vet ikke hvorfor, men tankene kverner i ett sett, selv etter at lyset er skrudd av. Hodet har det med å havne i kreativt modus - allverdens ideer og tanker dukker opp!. Andre ganger tenker jeg på ingenting, heller. Selv om jeg elsker å sove, virker det ikke som om kroppen er klar for å gå i hvilemodus! Sånt resulterer i lange seanser der jeg prøver å overtale kroppen – kniper igjen øynene og later som – i lang tid. Slik kan timene faktisk gå, uten at Ole Lukkøye finner meg. Det er nesten som jeg kan se viserne på vekkerklokka på nattbordet snirkle seg av gårde.



Og erfaringen sier meg at jo mer jeg prøver, jo vanskeligere blir det å bikke over inn i drømmeland. Så hva gjør man DA?

Tja. I mine søvnløse nattetimer har jeg stått opp for å henge opp klær, for eksempel. Jeg har stelt neglene, skrevet huskeliste for neste dag, skriblet ned reportasjeideer til frilans”jobben” min. Men jeg har også stått med hode inn i kjøleskapet og spist kalde middagsrester, eller momset i meg tørka frukt og nøtter fra skapet. Og så har jeg lest selvfølgelig, for jeg er veldig glad i skjønnlitteratur. Men det særeste jeg vagt kan minnes å ha gjort, er å tusle utendørs i pysjamasen midt på natta, for å rydde leker bort fra uteplassen..! hihi!



Akkurat der og da føles det i grunnen veldig godt å kunne få gjort noe når man liksom bare venter på at søvnigheten skal komme likevel. Men en anna stemme sier meg at det ikke akkurat blir lettere å sovne når jeg holder meg i aktivitet på den måten...


Hvordan kommer jeg ut av uvana, da?? Jeg kan jo ikke akkurat bruke avspaseringstid fra jobben for å sove på dagtid! Og soving på dagen hjelper vel ikke akkurat på nattesøvnen?!




Vel.
Her er noen råd jeg herved gir meg selv:

1) Spis deg god og mett i passe tid før du legger deg

2) Lag huskelista til morgendagens gjøremål - den lista du bare  lage -  i god tid før du legger deg, så tankene ikke fortsetter å spinne etter leggetid

3) Kom deg mer ut i frisk luft – bli mer fysisk sliten. (Det hadde ikke gjort mage - rumpe - lårene dine noe heller! ;))

Har du flere råd?



Gjettekonkurranse: Når tror du forresten jeg skreiv dette innlegget....? ;)


Alle foto (c) Åpent hus.

Jeg forbereder nytt lotteri her hos meg - følg med!

I neste innlegg
nytt lotteri med fem friske premier!

7 kommentarer:

  1. Huff, så kjedelig at du sliter med dette. Men det er mange med deg.Jeg holder en knapp på skjønnliteraturen, fremfor å springe rundt og spise og rydde. Varva ned, inte upp. Lykke til.

    SvarSlett
  2. Er det skreve om natta skal tru?

    Hardt snu rytma, spesielt når tre ungdommar ikkje har starta opp igjen med skule enno..

    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Høres slitsomt ut... Etter at jeg lærte Chi Kung og oppmerksomhetstrening, fikk jeg et godt redskap for de gangene jeg ikke får sove. Nå går det som regel bra... ;)

    Lykke til!

    SvarSlett
  4. Hørest slitsomt ut. Jeg pleier ikke ligge lenge før jeg sovner, men i det siste har jeg vært småsyk og hatt vanskelig for å sovne. Det er gørrkjedelig. Ikke noe kjekt å gå trøtt dagen etter heller. Håper det går over så du kommer inn i normal rytme igjen.

    SvarSlett
  5. Jeg kjenner meg igjen - har det slik i perioder jeg også!
    Mitt beste råd er faste tider man legger seg. Ikke stå opp igjen men prøve å slappe av så godt man kan.(Kroppen får da hvile selv om den ikke sover.)
    Ikke drikke koffeinholdig drikke de siste timene før man legger seg og slå av TV èn en god stund før.

    Jeg leser Gudjammerlig kjedelige ting hvis jeg er søvnløs og tenker på mye... Det pleier faktisk å hjelpe.

    Ellers virker dine planer riktig så fornuftige... Håper virkelig du klarer å snu denne onde sirkelen snart.

    Klem,I

    SvarSlett
  6. Dette var virkelig gjenkjennelig!
    For en god beskrivelse på hvordan det er og føles når en ikke får sovet...
    Har hatt det slik jeg også helt siden siste svangerskap.
    Verk i kroppen er mitt største problem, så selv om jeg er dønn sliten får jeg ikke sove.
    Frustrerende å ligge våken til klokken 3, 4 eller 5 og vite at det ble lite søvn nå igjen!

    Tipper innlegget er skrevet sent på natta ja ;)

    Håper ikke du planlegger lotteriet også på natta..!

    Lykke til med egne råd ;)

    Klem May Helen, som snart skal prøve å få seg litt søvn!

    SvarSlett
  7. Dette kunne jeg skrevet selv... morsomt! Sånn har jeg det også- spesielt når noe nytt er på gang. Da blir det lite soving. Prosjektet mitt er nok det samme som jeg hadde tidligere dette året: Jeg er på flyttefot...igjen. Sånn er det når man leier.. da kan man bo hvor man vil - på godt og vondt. Friheten og det at man kanskje flytter litt for ofte er vel resultatet. Jeg har vel flyttet litt oftere enn gjennomsnittet. ;D Men tror jeg har funnet min "perfekte" lille leilighet nå (så kanskje jeg blir boende der en stund..) Må bare se om den blir "min" nå.. Venter i spenning.

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...