søndag 24. mars 2013

Fra skisse til ferdig bad / from sketches to all new bathroom

I dag viser jeg mer fra husprosjektet vårt. 
Her er skisse 9 (eller var det 10) av all idemyldringen
jeg og flinke Marit gjorde,. 
Dette ble endleig romløsning på vårt bad nr to. :)

Vi prøvde å dekke opp alle disse behovene:
*  Badet skal være gjestenes primærbad
*  Badet skal ha en dusj nr. to
*  Badet skal også være vaskerom...




Med dette rommet jobba jeg hardt og lenge for å finne ei løsning
som tok hensyn til alle behova, 
og som samtidig skulle tilfredsstille mine krav til estetikk og romfølelse.
Hadde jeg hørt på rørleggeren hadde jeg fått fin rørløsning, 
men ikke noe vakkert bad..! 



Hvor skal stoppekrana være?
(Svaret måtte være klart før man skulle støype gulv.- tidlig i prosessen)
Hvor mye klaring må det være for å kunne komme til stoppekrana. 
Hvor skal vasken stå? Og toalettet?
Hva er beste plassering på døra inn, og hvilken vei skal den svinge?
Hva er beste plassering på lyspunkta i taket i forhold til innredningen?
Hvor skal varmtvannsbeholderen stå?
Skapdør foran vasketårn? - Det har vi aldri levert før. 
Hva med ventilasjon og luftig?
 (vil du høre mer.....? - puh!)


Men altså - Den endelige skissa så slik ut: 




og resultatet ble slik: 



Skissa slik:  

og resultatet slik: 




Dusjen slås ut ved bruk, og er ellers folda inntil veggen. 
Skisse: 


Resultat: 


(Beklager kornete bilder her inne. 
Jeg er ikke så godt på kamerainstillingene ved lite dagslys. )

Noen som savner bilder av vaskerommet? :)
Det er her - ja da.
Her:


Her altså: :)

:)

Og skittentøysdunker? jaddda! 
 (Jaja, nå har jeg blogget om det også...) ;)


Skreddersømmen av løsningen av skap til vasketårnet og skittentøysdunker, 
serverte jeg som løse ideer og praktiske utfordringer til herr Åpent^hus. 

Lang benk - 
høyreside: toppmontert vask og vanlige oppbevaringsskuffer
venstreside: fri benkeplate (arbeidsbenk-område til klesvask)


og to stk. store skittentøysskuffer. 


Karakter for herr Åpent^hus: bestått! ;)






Ellers er treramma rundt speilet med på å gi stemning til rommet. 
Vi brukte rester av treplank fra gulvet vi har lagt i hele huset. 
Godt fornøyd!

Det er ikke alltid så lett
å skildre romfølelse og stemning gjennom bilder.
Vi synes i alle fall dette er et godt rom å være i

Marit, som hjalp med romskisser, kan du lese mer om her. 
Og her er andre innlegg om renoveringen av huset vårt. 


I neste innlegg
påske hos oss


14 kommentarer:

  1. Et sånt bad skulle jeg også gjerne hatt! Praktisk og kult på samme tid. :)

    SvarSlett
  2. Hei!

    Dette innlegget var midt i blinken! Har to bad som skal renoveres, og det som i utgangspunktet er badet i kjelleren er litt lite. Rørleggeren mente vi burde gjøre om det store vaskerommet i naborommet til et kombinert bad/vaskerom, men jeg har vært i tvil. Men nå ble jeg veldig fristet altså!:)
    Trenger en fin og praktisk tørkeløsning vi da, ikke alt som tørketromles. Vurderer også at den ene veggen får veggskap, hadde vært litt praktisk med mye klesoppbevaring på badet....:)

    Mvh Frøken

    SvarSlett
  3. Kjempe flotte og fine løsninger! Her fikk jeg masse inspirasjon til huset vi bygger. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  4. Det badet kunne eg godt tenkt meg. Veldig fine og ikkje minst smarte løsninger. Eg er inspirert og imponert.

    Fin påske til deg og dine. :)

    SvarSlett
  5. Utrolig flott Gro!

    Jeg sitter her med nytt bad, men er likevel grisemisunnelig ;)

    Hvor er de vakre oppbevaringsboksene i tre fra da?
    Siw

    SvarSlett
  6. Så utrolig flott badet ditt ble! Og så smart det var å lukke inn vaskemaskin og tørketrommel i et skap! (Hvordan er det med varmeproduksjon og slikt?) Og at skittentøyet går rett i to store skuffer var også genialt. Takk for inspirasjonen! :)

    SvarSlett
  7. Nå har jeg forresten lest gjennom store deler av oppussingsinnleggene dine. Guri malla som dere har stått på! Men det er jo blitt kjempesnasent! For en utrolig flott forandring! Nå fikk jeg (nesten) litt lyst til å kjøpe meg et oppussingsobjekt jeg også! :D

    SvarSlett
  8. :) takk for hyggelige ord
    tror jeg har blitt helt nummen og glemt alt vi har gjort
    og kanskje litt blind for resultatet også.
    kjekt at dere liker det vi har gjort! :D
    og takk for at dere sier det!! :)

    SvarSlett
  9. Sooo flinke! Og for ei vidunderleg inspirasjonskjelde bloggen din er! Takker og takker! :) Ha ei fin påske!

    SvarSlett
  10. takk for hyggelige tilbakemeldinger! :)

    reVinyl: oppbevaringsboksene er fra Ikea! :)
    det var de som ga oss ideen om å tilføre litt mer tre i rommet (treplank rundt speilet)

    SvarSlett
  11. Sitter og leter etter inspirasjon til egne bad :)For et nydelig bad dere har! Er det beige fliser på veggen og lys grå på gulvet? Det var knall lekkert!

    SvarSlett
  12. hei Anonym
    takk for skryt - blir glad for det! :)
    ja, vi endte med sandbeige matte fliser vegg, og lys grå på gulv.
    funker kjempefint. :)

    SvarSlett
  13. Hei! Kan du fortelle litt om hvordan dere fikk til den løsningen med skittentøysdunkene? Har dere kjøpt fronter fra Kvik og bygget innmaten selv? Skulle gjerne hatt noe lignende selv på badet vi skal renovere.

    Og hvordan har dere løst ventilering osv inni vasketårnet?

    SvarSlett
  14. hei Marte
    her kommer endelig svar på spørsmålene dine :)

    vi kjøpte skuffefronter og innmat fra Kvik. Det er to skuffefronter som er stivet av med en metallskive på hver side på innsida.

    veggene i skuffene bygget vi selv, ja.tynne lettplater sammenføyd av tynne taklister på innsiden av hvert hjørne. de skal jo ikke tåle så mye, så det funker fint.

    ventilasjon er løst med lufterist ved gulvet og ved taket + sensordrevet vifte rett ved siden av i taket.

    skapdøra er lukket ved bruk av vaskemaskina. men som regel er den åpen ved bruk av tørketrommelen.

    kvik hadde ikke levert skap til vasketårn før, så det ble noen trikseløsninger der også, med hengsler og foringer.

    vel verdt innsatsen føler vi! :)
    lykke til med bad-renovering!

    beste hilsener fra Åpent^hus

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...